Kunsten at tabe sig, mens man ammer

SPØRGSMÅL:
Jeg tog rigtig meget på under min graviditet (26 kg) og skal tabe mig nu, men jeg ammer stadig og tænker så at min mælk ikke er så god hvis jeg spiser fedtfattigt, hvordan skal jeg spise for at det ikke påvirker min modermælk?

AMALIE ROSEN’S SVAR:
Jeg kan godt forstå, at du vil af med de ekstra kilo igen. Og det kan sagtens lade sig gøre at gå ned i vægt uden det forringer din mælk, men det skal gøres med omtanke!

Vægttab betyder som oftest, at man skal ændre sine kostvaner, og det kan være vanskeligt! Men der er nogle retningslinjer du kan benytte dig af og som forhåbentlig kan hjælpe dig med dit vægttab.

Det vil være en god idé, hvis du har mulighed for at sætte ind både med sund kost og med motion. Du skal gerne være fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen og husk så, at selv de små ting som at tage trappen frem for elevatoren, cyklen frem for bilen/bussen osv. gør en forskel! Se om du kan finde en motionsform du synes er sjov, du kan evt. undersøge om der er specielle hold til kvinder på barsel i det område, hvor du bor.

Nu kender jeg jo desværre ikke til dine kostvaner; hvad du spiser, hvor ofte du spiser og hvor store portioner du spiser osv.… Men jeg vil give dig nogle råd, som du med fordel kan følge og som er sundt for både dig og dit barn. Der er ikke taget hensyn til, hvis du er allergisk overfor bestemte fødevarer.

Andre læste også:
  Kan grøntsager gøres spændende for børn?

Reducer indtaget af fedt

– Spar på det synlige fedt såsom smør og olie
– Undgå fastfood såsom burger, pizza og pommes frites
– Udskift fedtrige fødevarer med fedtfattige alternativer.

Reducer indtaget af tilsat sukker

– Undgå ”tomme kalorier” såsom slik, saft, sodavand, is og kage samt sukkerholdige morgenmadsprodukter

Sluk tørsten i vand

– Drik gerne 1½ liter dagligt, mere ved motion

Øg indtaget af frugt og grønt

– Spis gerne 400 gram grøntsager og 200 gram frugt dagligt

Øg indtaget af mættende fødevarer

– Spis fiberrigt rugbrød frem for fiberfattigt lyst brød
– Spis fuldkornspasta frem for hvid pasta og brune ris frem for hvide ris
– Spis gerne bønner, linser og bælgfrugter
– Spis kød og kødpålæg med højst 10 gram fedt pr. 100 gram af varen
– Spis ost med højst 18 gram fedt (30+) pr 100 gram af varen

Øg antallet af måltider

– Spis gerne 3 hovedmåltider samt 2-3 mellemmåltider dagligt

Husk, at et sundt vægttab tager tid – hav tålmodighed, så skal du nok nå dit mål :o)

Amalie Rosen er kostekspert, og svarer på dine spørgsmål om kost. Amalie giver 25% rabat til UM medlemmer ved en konsultation. www.KostConsult.dk

Om forfatteren

Dette kunne også interessere dig

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort