Den søde juletid

”Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, så ved jeg julen kommer…”. Så er det endnu engang tid til at finde Peters jul, marcipanen og julehyggen frem.

Julemåneden er både hyggelig og farlig. Farlig for din vægt og din fordøjelse! Kombinationen af fedt, protein (kød, fisk, ost og mælkeprodukter) og alkohol er en rigtig dårlig sammensætning. Og det er netop det, der er meget af i december, hvis du ellers er en person der nyder et lækkert traditionelt julebord.

De tre overnævnte ting tilsammen, udgør en meget stor belastning for din lever som udover at komme på hårdt overarbejde, også skal sørge for sine andre pligter, i din krop. Det er bl.a. derfor julens tømmermænd ofte er værre end de tømmermænd, du ellers måtte få resten af året. Samtidig er vi jo inde i en mørk periode, rent lysmæssigt, dette kan også have en drænende virkning på din energi.

Du behøver ikke at undvære godterne eller julefrokosterne. Herunder er nogle ideer til, hvordan du kan kompensere for julens fede mad og de andre jule-udskejelser:

• Til hvert glas vin, snaps eller anden alkohol, drikkes et stort glas vand. Dette hjælper din syre/base balance, giver mere energi og modvirker dehydrering, da al alkohol er vanddrivende.

• Dyrk mere motion i december. Motion hjælper din fordøjelse med nedbrydning og fordøjelse af din mad. Motion sætter også din forbrænding i vejret.

• Hvis du har været til julefrokost ”med det hele” så tag næste dag med kun frugt og grønt. Dette vil hjælpe kroppen med at afgifte sig selv.

Andre læste også:
  Aftenunderholdning når børnene sover eller når du har brug for en pause

• Gå en tur i skoven eller ved stranden. Især disse steder er der meget ilt i luften og det vil også lufte din krop og dine celler ud!

• Lider du af forstoppelse, så spis mange grønne grøntsager og drik hver dag 1 – 2 smoothies, lavet af frugt og grønt.

Med lidt omtanke kan det godt lade sig gøre at komme igennem den søde juletid på en sund måde, tilmed uden at skulle undvære julelækkerierne. Du kan rent faktisk gøre juletiden til noget positivt for dig selv og dit helbred.

• Brug løs af julens vigtigste krydderi; kanel

Kanel er et af verdens ældste krydderier. Kanel fremhæver især smagen af gulerødder, spinat, løg, abrikoser, kirsebær, æbler og appelsiner, så brug endelig løs af dette fantastiske krydderi.

• Spis de sunde julelækkerier – og gør din krop glad

Julen er ikke kun højsæson for konfekt, æbleskiver, vingummiflæsk, karameller mv., det er også sæson for masser af naturlige lækkerier som bl.a. klementiner, appelsiner, abrikoser, dadler, pigeonæbler og nødder.

• Vælg den mørke chokolade, når fristelsen bliver for stor!!

Julen er sammen med påsken den mest fristende årstid for chokolade-elskere. Hvis du lader dig friste, så vælg god økologisk kvalitetschokolade med et højt kakaoindhold (min.70 %) frem for den lyse flødechokolade. Mørk chokolade indeholder polyfenoler; en gruppe antioxidanter, der nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme.

• Brug gode råvarer til din julemad

De fleste spiser mere mad i julen end normalt og det er derfor vigtigt, at tilberede julemaden med så gode råvarer som muligt. Lav hellere lidt, men godt! Julefrokostborde bugner som regel af mad, der langt fra bliver spist. Så lav færre retter, men med gode råvarer. Gode råvarer tilfredsstiller dine smagsløg i højere grad end dårlige råvarer og det betyder i sidste ende, at du spiser mindre, men til gengæld nyder hver mundfuld.

Andre læste også:
  Hvad er en nakkefoldsscanning

Gode julegave ønsker:

”Min fede familie” er en ny spændende bog af Lene Hansson, der følger TV-serien på TV3 ”Min fede familie”. I bogen følger du de 5 familier, der deltager i programmet samt inspiration til kost og motion. Prisen er 269 kr. og kan købes på www.lenehansson.dk.

Derudover findes også bogen ”Familien bliver hvad den spiser”. Dette er en kogebog samt en opslagsbog, som kan hjælpe alle familier med at blive netop det, de gerne vil være: nemlig sunde og glade med et energi niveau og et immunforsvar, der er helt i top. Derudover findes der i bogen også masser af lækre opskrifter på morgenmad, frokoster og madpakker, sund fastfood, sund slik, drikkevarer og mad til fester og fødselsdage. Den koster 249 kr. og kan købes på www.lenehansson.dk

RIGTIG GOD DECEMBER MÅNED – HUSK, AT JULEN IKKE VARER LÆNGERE END 2. JULEDAG 😉

Om forfatteren

Dette kunne også interessere dig

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort