Skal man løbe 5 km, løfte jern i motionscenteret eller danse Zumba fire gange om ugen?

– It’s a jungle out there.. Træningsjunglen. Det er ikke nemt, at skulle starte med, at træne hvis man aldrig har gjort det før.

Som udgangspunkt, skal man vælge den træningsform der gør en glad! Det er noget man skal gøre regelmæssigt – længe. Derfor nytter det ikke noget, at man ‘bare’ vælger den form, man har læst skulle være mest effektiv, eller den alle de andre vælger.

Det er en rigtig godt idé, at konditionstræne – Dvs. få pulsen op. Sundhedsstyrrelsen anbefaler, at vi som voksne er aktive 30 min. hver dag. Aktive i et niveau, der gør at vi får pulsen op og sved på panden.

– Men hvordan gør jeg det?
Som du vil! Som du synes er sjovest! Er du vild med at cykle, så gør det. Vil du løbe, danse Zumba eller hoppe i trampolin, jamen så er det det du skal gøre!
Du kan selvfølgelig også vælge alternativet og bruge fitnesscenterets kredsløbsmaskiner.
Romaskiner, crosstrainer, løbebånd, cykler.. Hvad skal jeg vælge?
Det er helt op til dig selv! Det er super effektivt at løbe – Men har du fx en knæ- eller rygskade er det ikke sikkert det er særlig hensigtmæssigt for dig. Derfor er det en rigtig god idé, at rådføre dig med en instruktør før du begynder at træne. På den måde, kan han/hun vejlede dig i brugen af maskinerne, men han/hun vil også kunne fortælle dig præcis hvilke maskiner der er gode for netop dig – For det er individuelt, afhængig af din skadeshistorie.
Men hold dig igen til mit råd – Det skal være sjovt!

Konditionstræning er dog meget mere, end at løbe ud af landevejen. Konditionstræning kan også være rengøring, en gåtur, at gå på trapper eller at lege med børnene.
Det vigtige er, at din puls kommer op og, at du mærker fornemmelsen af at være forpustet og at du har svært ved at holde en længere samtale igang.

Hvad så med vægtene?
Har du medlemsskab i et fitnesscenter, eller har du tænkt dig at få det, skal du selvfølgelig også benytte dig af de styrketræningsmaskiner centeret byder på.
Jeg vil igen råde dig til, at snakke med en instruktør omkring brugen af maskinerne.
En ting der er vigtigt, i den sammenhæng, er at du ikke må styrketræne de samme muskelgrupper hver dag. Har du tænkt dig at træne hver dag, kan det være en god idé, at få en instruktør til, at lave et såkaldt ’splitprogram’ til dig. Ellers skal du holde dig til, at styrketræne hveranden dag – Og konditionstræne hver dag.

Hvordan ser sådan et program ud?
Jeg vil sammensætte et program således:
10 min. opvarmning på kredsløbsmaskine
BEN (fx. squad eller benpres)
BRYST (fx. brystpres eller vha. frivægte)
RYG (fx. Latpull eller vha. cable cross)
ARME – Biceps/Triceps fx. frivægte eller vha. cable cross)
SKULDER (vha. frivægte.) – Skulderen er ikke helt så vigtig, fordi man bruger skulderne enormt meget, når man træner både arme, bryst og ryg.
MAVE/LÆND –
Altid til sidst! Hvorfor? – Fordi, man skal holde en spændning i maven under alle øvelser, altså både når man træner bryst, ben, ryg osv. – Det nytter ikke noget, man træner maven først, så den er helt ‘gennembanket’ når man træner resten af kroppen!
– Husk at træne både de tværgående og de skråmavemuskler.

Jeg anbefaler altid mine medlemmer, som ‘bare’ ønsker at træne ‘almindeligt’ (altså ikke ønsker at pumpe deres muskler op til noget helt vildt!) at tage 3*12 gentagelser i hver øvelse.
Hvor meget vægtmodstand skal jeg vælge?
– Det er individuelt. Jeg vil sige det sådan her: Tager du 12 gentagelser, skal du, når du når til den 11. gentalgelse tænke ‘Jeg kan kun tage den her med, ikke flere, så døøøør jeg!’
Er den 11. gentagelse for nem for dig, skal der mere vægt på, er den for svær, skal du have noget vægt af igen.
– Når du har taget 12 gentagelser, holder du ca. 45 sek. pause og gør det hele igen .. Og igen.

Når du har været styrketræningen igennem anbefaler man, at man tager ca. 5 min. på en kredsløbsmaskine igen, for lige at køle ned.

Man kan sagtens holde sig helt fra motionscenterets maskiner og stadig træne hvis man hellere vil det.
Der findes utallige fitnesshold, man kan gå på – Eller ‘almindelig’ sport, badminton, håndbold, fodbold – Det er jo også træning.

Hvad er bedst?
Det er det du synes er sjovest!
Jeg elsker selv at træne i motionscenteret. – Men jeg er også aktiv på flere hold.
Jeg går til spining fordi jeg synes det er super hårdt. Jeg ved, at jeg forbrænder enormt mange kalorier når jeg cykler derud af.
Jeg er Powerhoopinstruktør og har  fundet ud af, hvor fantastisk uvurderlig den polstrede ring er for mine mavemuskler! Det er fantastisk, det er sjovt og det er anderledes!
Jeg er også Zumbainstrktør – Og er der noget der kan få mig i godt humør, så er det Zumba!
Det er sjovt, intenst, grænseoverskridende og ikke mindst super forbrændende!

– Men vælg det du synes er sjovest!

Husk at alt træning må være hårdt, men ikke gøre ondt (på den ‘forkerte’ måde).

Har du nogen spørgsmål omkring træning, skal du være velkommen til at skrive til mig!

– Stine, træningsvejleder, fitnessinstrktør, Powerhoop- og Zumbainstrktør.

Om forfatteren

Dette kunne også interessere dig

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort