Bland din mad så maven bliver glad! Når du spiser frokost og middag eller mellemmåltider, så prøv at spise så enkelt som muligt. Bland helst ikke proteiner med stivelse (kulhydrater).

En af dem som opdagede fordelene ved at kombinere maden på den her måde var en amerikansk læge ved navn Dr. Herbert Shelton tilbage i 1920’erne. Han var en af USA’s største fortalere for helse gennem sundhed og motion og har skrevet adskillige bøger.

Dr. Hay var en anden læge, som indså fordelene ved kostkombineringen. Han led selv af en masse sygdomme og prøvede alt slags medicin, uden at noget virkede. Han blev på et tidspunkt sygemeldt over en længere periode og begyndte så at læse alt hvad han kunne finde af bøger om fordøjelsessystemet. Her indså han, at det kunne have en betydning hvordan man kombinerede maden. Han begyndte at afprøve forskellige teorier på sin hund og fandt til sidst frem til, at ved ikke at blande protein og stivelse i samme måltid, så blev hans hunds fordøjelse bedre. Ved selv at ændre kostvaner fik han bugt med stort set alle hans sygdomme.

Fordelen ved at du ikke blander proteinrige fødevarer med stivelsesrige fødevarer er, at:
• Din fordøjelse bliver bedre, fordi hver fødevaregruppe kræver forskellige fordøjelsesenzymer, der kan ødelægge hinanden, hvis du blander proteiner og stivelser i et og samme måltid
• Du holder et godt energiniveau dagen igennem, hvis fordøjelsesenzymerne ødelægger hinanden, bliver der nemlig brugt meget energi på at fremstille nogle nye, den energi vil blive taget fra andre steder i din krop
• Du efter endt måltid vil føle dig veltilpas og mæt, uden oppustet mave eller halsbrand og stadig have energi til resten af dagen
• Du bliver mere vital og mindre syg, fordi du pludselig har mere energi i din hverdag

Andre læste også:
  Fem ting du skal huske som nybagt mor

 

 

Rent kombinationsmæssigt ser madgrupperne således ud:

A) Proteinrige kilder er kød, fisk, skaldyr, fjerkræ, mejeriprodukter, æg og tofu.

B) Stivelsesrige kilder er alle kornprodukter (brød, pasta, spaghetti, kiks, knækbrød, lasagneplader, havregryn m.m.) og kartofler, linser og bønner samt ris.

Både proteiner og stivelser kan hver især blandes med

C) Neutrale fødevarer som er grøntsager og salat, samt fedtholdige fødevarer. Fedtholdige fødevarer er æggeblomme, creme fraiche, fløde, flødeost, smør (ikke ubegrænset af de nævnte da de indeholder mange mættede og usunde fedtstoffer), avocado, nødder, kerner og olivenolie (indeholder overvejende de sunde og umættede fedtstoffer).

Din tallerken kunne f.eks. indeholde
1) fisk med grøntsager og salat (protein samt to fødevarer fra den neutrale gruppe) eller
2) bagt kartoffel med dampede grøntsager og tomatsalat (giver stivelse og to fødevarer fra den neutrale gruppe).

menu

Erstat dine gamle vaner med nye og sundere vaner
Din livsstil er måske forbundet med en masse indgroede vaner, hvor hygge ofte er forbundet med usund mad – vi danskere er nemlig kendt for at være vanedyr. Lad os derfor begynde med, at tage fat i dine vaner og ændre dem!

Inden du opgiver helt og tænker det kan jeg ikke, er mit vigtigste råd til dig, at du først og fremmest husker, at erstatte dine gamle usunde vaner med nye og sunde valg. Lever du efter dette princip vil du have lettere ved, at vedligeholde din nye sunde livsstil. Det er derfor også vigtigt at pointerer her, at dette ikke er en sur slankekur præget af sult og begrænsninger. Slankekure er nemlig imod kroppens naturlige overlevelsesstrategi. De klassiske slankekure medfører, at din forbrænding bliver væsentlig nedsat, fordi kroppen hungre og derfor sætter alt ind på, at spare energi og din forbrænding nedsættes.

Andre læste også:
  UM anbefaler - Jul i børnehøjde

Så for at opsummere hvordan din nye livsstil ser ud:
• Spis frugt de første 4 timer af din dag, din krop får en masse vitaminer, mineraler og enzymer som er med til, at nedbryde den kost du indtager resten af dagen. Lav en lækker frugtsalat og tag med på farten.
• Dobbelt op med grønt, det grønne har en slankende effekt og din krop får en masse sund energi. Fyld 2/3 af din tallerken med grønt og 1/3 del med f.eks. ris, pasta, kornprodukter el. lign.
• Kostkombination, din fordøjelse bliver bedre, du får mere energi og en sundere og mere vital krop. Undgå at blande protein og stivelse, undgå f.eks. at spise kød og pasta til samme måltid.
• Drik 2 liter vand hver dag, din indre pH-værdi kommer i balance og giver dig derfor bedre energi og øget sundhed.

Disse kostprincipper giver din krop og dine celler de bedste betingelser og den sunde livsstil medfører også en slankere krop!

Spis sundt når du hygger
Det er vigtigt at finde gode og sunde alternativer til de mange sukkerholdige og fede fødevarer, du måske har hang til, når du hygger. Har du en sød tand så find et tilsvarende sødt, men sundt alternativ.

Bl.a. kan nævnes:
• Lækre tørrede økologiske frugter f.eks. mandler, paranødder, mango eller æble.
• En skøn frugtsmoothie
• En frugtsalat
• Grøntsags stave med rød dressing- og dipmix

Med disse sunde alternativer samt de 4 grundprincipper i din nye sunde livsstil, får du et afbalanceret blodsukker, en bedre mæthedsfornemmelse og mindsker din trang til søde sager. Den største bonus er øget velvære som højner dit humør og giver dig mere energi og du får nemmere ved, at nå og fastholde dine mål og din nye livsstil.

Andre læste også:
  Er dit barn klædt på til leg?

Om forfatteren

Dette kunne også interessere dig

1 svar

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort